Monthly Archives: September 2008

maamur the legend

saya paling suka biskut maamur
kalau tiba hari raya, tiap rumah saya akan cari biskut ini
tapi 2 kali eidulfitri yang lepas menyaksikan kekecewaan saya terhadap kewujudan biskut ini
kalau ada pun tak sesedap zaman dahulu(dahulu la sgt)
atau intinya bukan kacang dan diganti dengan kurma dsbg
maka raya kali ini saya nekad untuk membuat maamur sendiri
ngeh ngeh ngeh….

.

.

.

.

.

.

tadaaaa

maamur1

hoho.bahagian memasukkan kacang adalah yang paaaaaling sukar
saya mengambil masa lebih dari seminit untuk menyiapkan sebiji maamur
sekarang saya faham mengapa tak ramai orang buat biskut maamur
dan tak pernah lagi saya jumpa org mengambil tempahan membuat biskut ini

oh hasilnya?

dsc02617

*blush*

untuk pengetahuan pembaca,ini bukanlah kali pertama
2 tahun lepas, saya terlalu obses dgn biskut mazola
pun susah nak jumpa walaupun hari raya
akhirnya saya nekad membuatnya sendiri
apabila saya dah menguli dan menerap sehingga terhasil berbalang2
saya sudah tak boleh makan lagi biskut mazola.overdose haha!

mungkin sama kes nya dgn biskut maamur..hmm..apakata kita lihat…*wink*

moral drp kesah ini : barulah saya faham mengapa orang tak jual/buat maamur.jangan pandai mengkritik.sendiri buat baru tau langit tu tinggi ke rendah haha!

inshaallah kita semua panjang umur dan akan ditemukan lagi dengan ramadhan 1430H amiin ya Allah..

“selamat hari raya aidilfitri
maaf zahir dan batin”

😉

**gambar ihsan dari hp kakcik. hp sndri takde gigibiru hehe**

the ‘trash’ collector

was cleaning my room.packing for check-out tomorrow.gonna hav a looong break from site office.2 wks consider long ey ;p

so i was doing some packing and surprise surprise….

dsc04123

i never knew that i’m a big fan of this brand.haha.till i found few paperbags of bodyshop inside the drawer and few bottles of toner.oh,some of the empty bottles i already threw them away or return back to the outlet.for info,i never stick to one product.but eversince my zits reappear when i first moved here in johor(after 2 goody years with no pimples huhu), i gave bodyshop a try.and i started routine that i never thot i wud-do-in-ma-whole-life ie cleanser->toner->moisturiser->serum.phew!tabahnye haku.but tell u what, am so gonna stop this routine once the serum finished.been using the serum(the smallest bottle) since 5months ago.

and when i go for sale shopping etc, the sales assistant will go like,”tambah la satu lagi barang dik.nanti dpt diskaun overall 15%” thingy.so thats where the body scrub, lip gloss, facial cottons etc etc came into the picture.lalala~

oh oh but one product that am so gonna stick forever is the lipstick, color no.2.love it to bits.been using for almost 2yrs n am now using the 5th stick.wah kuatnya pakai lipstik.the color is very natural that my pale lips will looks like normal everytime i apply it.coolness!

i have no commission whatsoever from bodyshop for writing this.but if the bodyshop wants to give me some shopping spree for this entry, pls dont hesitate to drop an email to kau5ar@yahoo.com hehe..dream on..

off-topic : who knows when is imam jibril’s turn at masjid negeri for this yr?if he’s the imam, normally it wud take 2hours to complete isya’ prayer and 8+3 rakaats of terawikh.and the qunut in between the witr will take around 15mins (or half an hour?).but love his reading.sakit kaki but totally worth it ;p

tentang ramadhan

bulan puasa sgt sinonim dengan makanan.mari kita kaji..

bazar ramadhan
ramadhan tahun ini saya berkesempatan merasa membeli belah di bazar ramadhan taman mawar, pasir gudang.lebih kurang 10minit perjalanan dari pejabat kontraktor.juadah yang dijual pelbagai dan mengejutkan,murah-murah belaka.namun, mengikut observasi saya dan rakan, hampir kesemua gerai tidak meletakkan tanda harga bagi makanan/minuman yang dijual.jika dilapor kepada persatuan pengguna,dgn mudah kita sbg pelanggan boleh menang kes.mana taknya,tanpa meletakkan tanda harga, mereka boleh menukar2 harga mengikut suka.mungkin dgn pelanggan A mereka kata murtabak RM2/keping dan dengan pelanggan B boleh jadi dicaj RM3/keping.ehem,anda fhm maksud saya.dan lagi saya lihat kebanyakan dari mereka masih amatur dan kekok membuat kerja2 di gerai.saya kira mereka mencari duit lebih sempena ramadhan atau mereka memang tak pernah bukak gerai dan hanya nak test market.hehe.apepun, ini cuma observasi saya.mungkin di bazar2 tempat lain berbeza suasananya.

hotel/restoran
alhamdulillah.murah rezeki ramadhan tahun ni.hampir setiap hari ada saja jemputan berbuka di hotel sekitar jb dan pasir gudang.bluewave,mutiara,panpacific dan seterusnya.separuh masa pertama ramadhan bufet masih lengang dengan manusia dan saya boleh makan tanpa rasa tertekan.namun bila masuk minggu ke3 ramadhan, mana2 hotel yang saya kunjungi pasti dipenuhi orang.saya perlu berasak2 untuk mendapatkan makanan memandangkan pihak hotel akan menambah meja mengikut suka, termasuk di kawasan lalu lalang dan didepan lif!tidak cukup dengan itu,saya perlu beratur di setiap gerai utk mendapatkan makanan tertentu.akhirnya,saya kenyang hidu asap ;p pihak hotel juga tidak merefill makanan yang telah habis walaupun bilangan pelanggan yang datang lebih ramai daripada biasa. saya kira ini adalah tidak adil kerana bayaran satu kepala tetap sama.namun pihak hotel menjeopardize keselesaan dan juga kepuasan hati pelanggan.ada rakan saya berpendapat zaman sekarang ni makan di hotel bukanlah sesuatu yang dianggap mewah kerana sudah ramai yang mampu.mungkin juga itu antara sebab mengapa bufet di hotel2 sentiasa penuh.oh dan biasanya saya dan rakan akan berbuka dengan kurma/air,solat maghrib kemudian baru sambung dengan melantak makanan berat.

rumah bersama keluarga
pilihan ini masih yang terbaik.tiada tandingan.biarpun tak cukup korum,namun berbuka bersama keluarga tersayang tetap pilihan saya yang utama*wink*

walau dimana pun kita berbuka dan bagaimana kita merungut tentang juadah ataupun suasana berbuka, kita mesti ingat yang masih ramai lagi di luar sana yang mungkin berkira2 utk membeli juadah berbuka.atau mungkin hanya berbuka dengan air paip.atau berkongsi sepinggan nasi putih dan ikan masin utk 8 beranak.
ramadhan sepatutnya mengajar kita menjadi insan yang lebih bersyukur.peringatan utk diri saya.huhu.oh ya, jangan lupa bayar zakat kerana itu juga adalah sebahagian dari rukun islam yang 5 🙂

inshaallah…

p/s : minyak turun lagi 10sen..syukur..keep it down bebeh
p/p/s : ada sape2 dah jumpa lailatulqadr?huhu…harapnya belum lagi :

wake up!

we are now at 2nd half of ramadhan.if we were to compare with football match, 2nd half reflects the importance of striving hardER to ensure victory.no?

personally i feel like the ruh for this year, much much lesser than previous year.it shouldnt be like that as this time around i have plenty of time for my own, to compare with my time at home.oh,maybe coz i didnt manage to perform my terawikh at the mosque as always.thats why.i miss going to masjid negeri for terawikh.there.me with excuses.bad bad.am pretty sure that my readers are not like me.haihs

its a wake up call then..

“allahumma anta rabbi la ilaaha illa ant.kholaqtani wa ana ‘abduka wa ana ‘ala ‘ahdika wawa’dika mastatho’.a’uzubika minsharrima sona’t.abu ulaka bini’matika ‘alayya wa abu ubizambi faghfirli fainnahu laa yaghfiruzzunuuba illaa ant..”

ampunkan dosa kami ya Allah..

hari ini dan semalam

nota untuk diri sendiri :

semalam
1. tertanda satu lagi peristiwa yang bagi saya amat bersejarah(sekurang2nya bg diri saya ehehe) dan alhamdulillah syukur…segala nya berjalan dengan lancar :):)*wink*

2. selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke-51.semoga malaysia terus berjaya,aman damai dan sejahtera

hari ini
1. selamat menyambut ramadhan 1429H.di kesempatan ini, saya ingin menyusun 10 jari memohon kemaafan dari semua.saya insan yang lemah.jika ada terkasar bahasa, tersilap kata dan tersinggung rasa, dipohon kemaafan.semoga ramadhan kali ini dapat menjadikan kita muslim yang lebih istiqamah dan dekat dgnNya.amiin

2. happy 25th birthday,dear.may all your dreams come true..