Berpesan-pesanlah Kita

Masa bulan puasa lepas saya ada mendengar satu tazkirah di ikimdotfm. Sedang bincang isu MH17, ustaz tu kaitkan musibah kehilangan orang tersayang dengan 10 malam terakhir Ramadhan.

Kata ustaz, mesti semua orang akan cakap yelah ustaz tak rasa apa yang kami (keluarga mangsa MH17) rasa ustaz bolehlah nasihat itu ini. Kemudian ustaz tu bacakan surah Al-Asr dan maksudnya,
Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran” (Surah al-‘Asr; 1-3). Surah yang kita baca tiap hari masa zaman sekolah. Dan juga tiap kali dlm solat sebab surah paling pendek.
Tafsir ayat ini adalah kita sesama insan berhak untuk berpesan kepada kebenaran atau kesabaran walau dlm apa jua situasi kedua belah pihak. Maksudnya bukan kita perlu jadi baik baru nasihat kawan kita. Tapi kita berpesan agar kita juga mengingati diri kita sendiri. Err paham ke?

Lepas saya dengar tazkirah ni, saya terus mcm, okay lepas ni kalau saya dapat ilmu baru saya akan kongsikan dengan semua biarpun orang mungkin akan katakan “eleh dia ni cakap je lebih padahal…”. Dan persepsi saya juga berubah terhadap orang yang mengingatkan saya berbuat baik atau banyakkan bersabar (walau dia tak melalui apa yang saya rasa) kerana ayat dalam surah Al-Asr tersebut. Sebab kalau kita nak tunggu sampai semua orang ALAMI MACAM KITA atau LEBIH BAIK DARI KITA memang masa tu takkan sampai. Kadang-kadang kita terlalu nak menjaga hati seseorang sampai kita lupa ada benda kita perlu sangat kongsikan.

Sedikit selingan hihi. Jujurnya saya sebagai pengedar suplemen tak terlepas dari kadangkala merasakan kulit saya ni belum cukup cantik untuk saya promosikan set kecantikan. Tapi saya masih mahu berkongsi info dengan orang lain maka saya tetap akan kongsi biar apapun kata orang nanti, ewah. Berpesan-pesan kepada kebaikan.

Moga lepas ni kita takkan ‘teragak-agak’ untuk bagi nasihat atau berkongsi ilmu/informasi yang kita ada untuk kebaikan orang lain walaupun sebenarnya itu adalah peringatan untuk DIRI SENDIRI. Dan kalau orang tegur kita marilah ambil secara positif dan berlapang dada. Inshaallah!

Wallahua’lam

Via WordPress

One thought on “Berpesan-pesanlah Kita

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.